Carcassonne amazone – product review

Dit spel van Carcassonne is een op zichzelf staande spelvariant. Carcassonne Amazone is een leuk spel wat je met 2-5 spelers speelt. Het is niet nodig het basisspel van Carcassonne aan te schaffen. Alles wat je nodig hebt om de variant Amazone te spelen zit in de doos. Het spel Carcassonne kennen we van de kleine kaartjes die je op het speelveld legt en de steden, rivieren, weilanden die je hiermee bouwt. In dit blog lees je onze ervaringen met dit spel.

Hoe we aan dit spel komen is een leuk verhaal; Al jaren terug, in de sinterklaas periode had onze plaatselijke supermarkt een leuke actie, er werden hints gegeven en als je alle hints verzameld had kon je een sleutel vinden van het pakhuis. Degene die de sleutel had gevonden kreeg een spellen pakket en daar zat ook dit spel Carcassonne Amazone. En je raadt het al, wij vonden de sleutel en onze dochter mocht het pakket ophalen. Er zaten 8 verschillende spellen in dit pakket, gelukkig ook spellen die ze wel ook kan spelen. Carcassonne Amazone is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar.

Bordspel geschikt voor 2 personen

Op de site van 999games (de uitgever van dit spel) is te lezen; ” Opzichzelfstaande versie van “Carcassonne”. Breid het Amazonegebied uit. Zet hutten op weiden en meeples op kleine rivieren en dorpen, waarbij je punten krijgt voor reizende handelaars en het houden van dieren. Zet je geen speelstuk, dan mag je jouw boot op de Amazone vooruit zetten. Naast de gebruikelijke punten voor hutten en meeples krijg je af en toe punten voor de positie van je boot op de Amazone op basis van het aantal kaaimannen en piranha’s in de rivier! ”

Carcassonne amazone uitleg

Als je het spel carcassonne kent heb je een voordeel in het lezen van de spelregels. Maar het is geen vereiste, de handleiding is duidelijk omschreven en zonder kennis van carcassonne is het spel goed te volgen. Het basis idee is hetzelfde als het carcassonne basisspel, er is een starttegel en daar worden door het spel heen tegels aangelegd. Je plaatst kampementen of meeples om punten te verkrijgen en als extra element in dit spel heb je de amazone. Je start met een boot op de amazone en wanneer je er voor kiest geen meeple of een kampement te plaatsen, mag je je boot een vakje verplaatsen.

De graphics van dit spel zijn prachtig, de details zijn mooi en je krijgt echt het gevoel alsof je in het oerwoud zit. Zoals altijd sluiten de velden van Carcassonne perfect op elkaar aan. De stevigheid van het spel is zoals je gewend bent van 999games en de houten speelfiguren hebben heldere kleuren en zijn hierdoor ook bij wat donkere verlichting goed van elkaar te onderscheiden.

Carcassonne amazone Review

Het is een leuke spelvariant om te spelen. Er zijn een aantal zaken die opvallen, wanneer je vaker Carcassonne hebt gespeeld. Je hebt in deze variant geen wegen, deze zijn vervangen door de aftakking van de rivier. Je wordt beperkt in het plaatsen van tegels, zo mag je de vierkante tegels niet plaatsen voorbij de amazone rivier, je mag alleen langs de zijkant en bij de bron van de rivier tegels plaatsen. Ikzelf vind het een leuke bijkomstigheid dat je een extra handeling krijgt als je geen meeple of hut plaatst. In dit geval moet je de boot verplaatsen. Het voorop hebben van je boot kan weer extra voordelen in het spel geven, je wilt dus zeker niet achterblijven!

Op de vraag of wij Carcasonne Amazone zelf gekocht zouden hebben geven wij allebei als antwoord; nee. Wij hebben de carcassonne big box en hierin zit het carcassonne basisspel en verschillende varianten. Dit opzichzelfstaande spel is heel erg leuk om te spelen en ook zeker een aanrader, maar als je het basisspel hebt en speelt is het meer van hetzelfde. Wij vinden het erg leuk dat we dit spel gekregen hebben en omdat het in de kast staat spelen we het weleens. Maar zelf kopen hadden we waarschijnlijk niet gedaan.